Indien u uw bedrijf verkoopt is het van belang dat de informatie gestroomlijnd ter beschikking komt en dat uw onderneming goed georganiseerd is. Het niet of erg traag verstrekken van essentiële informatie kan ertoe leiden dat het proces wordt vertraagd of dat de transactie zelfs niet doorgaat. GiFex heeft jarenlange ervaring met het stroomlijnen en beoordelen van informatie die relevant is in het kader van een overname en stelt deze ervaring graag aan u beschikbaar.
Wanneer u uw huis verkoopt, zorgt u dat huis en tuin er piekfijn uitziet. Als u uw auto verkoopt, wast u hem eerst. Waarom zou u bij de verkoop van uw bedrijf dan niet de tijd nemen de organisatie te stroomlijnen en zo de opbrengst te maximaliseren?
Niets is zo frustrerend als een tegenvallende verkoopopbrengst omdat de koper van mening is dat er sprake is van achterstallig onderhoud aan uw organisatie.
Frits Gielens helpt u uw onderneming verkoopklaar te maken. Daartoe wordt allereerst een quick-scan uitgevoerd op uw onderneming. Met deze quick-scan wordt de aantrekkelijkheid van de onderneming voor derden geanalyseerd. Frits bekijkt uw onderneming hierbij vanuit het oogpunt van de koper, waarbij zijn due diligence ervaring goed van pas komt.
Aan de hand van de scan wordt de organisatie verder verbeterd en zo transparant mogelijk gemaakt. Een transparante onderneming geeft nu eenmaal meer vertrouwen. Zaken die veel ergernis en wantrouwen oproepen bij een koper, en dus een negatief effect hebben op de koopprijs zijn bijvoorbeeld:
Een informatiememorandum is een document dat ter beschikking wordt gesteld aan kandidaat-kopers en alle relevante informatie van uw onderneming bevat. Aan dit informatiememorandum wordt door de koper grote waarde gehecht.
Daarom is het van belang dat de informatie geen vragen oproept of onvolledig en/of onjuist is. GiFex kan door zijn jarenlange ervaring met due diligence onderzoeken het informatiememorandum uitstekend door de ogen van een kandidaat-koper beoordelen. GiFex levert dan input aan de verkoper om het informatiememorandum verder te verbeteren en zal daarbij niet nalaten uiterst kritisch op te treden. Wij hanteren daarbij het standpunt: Beter dat u zelf de zwakke punten ontdekt dan de koper, zodat u zich voor kunt bereiden.
GiFex heeft uitstekende contracten met hands-on corporate finance kantoren die eenzelfde praktische aanpak nastreven als GiFex zelf. Deze kantoren helpen u bij het samenstellen van het informatiememorandum, de waardebepaling en bij het zoeken van mogelijke kandidaat-kopers.
In aanvulling op de beoordeling van het informatiememorandum beoordelen wij de prognoses die door de verkoper zijn opgesteld. Daarbij letten wij onder meer op consistente onderbouwing en waarschijnlijkheid, op een manier waarop de kandidaat-koper dat ook zou doen.
Een dataroom is een (digitale) ruimte waarin alle informatie voor de potentiële kopers is verzameld. De informatie is volledig, relevant en consistent. Kopers kunnen met deze informatie het informatiememorandum verifiëren en de kansen en risico’s van uw onderneming beter in kaart brengen.
Een goede dataroom is essentieel voor een vlot verkoopproces. Elke koper zal vragen hebben over de stukken, maar bij een goede voorbereiding komen daar geen verrassingen uit en kunnen de vragen snel en goed beantwoord worden.
Het is van belang goed vast te leggen welke informatie wordt verstrekt, initieel of als antwoorden op de vragen, en dat alle kandidaat kopers hetzelfde ontvangen. Alle informatie die is verstrekt kan immers niet meer leiden tot garanties in de koopovereenkomst.